*

MattiTukiainen

Parempi vaihtoehto - Eurooppalainen Suomi

Tänään tulee kuluneeksi 20 vuotta siitä, kun suomalaiset äänestivät liittymisestä Euroopan Unioniin. Minulla oli mahdollisuus olla mukana tässä historiallisessa hankkeessa johtamassa Kyllä-kampanjaa Eurooppalaisen Suomen toiminnanjohtajana. ES perustettiin nimenomaan kansanäänestyskampanjaa varten.

Pari vuotta aikaisemmin oli perustettu Vaihtoehto EU:lle, josta tuli Ei-kannan kampanjaorganisaatio. Sen toiminnanjohtajaksi tuli sittemmin kansanedustajaksi ja Keskustan varapuheenjohtajaksi valittu Timo Kaunisto.

Kyllä-kampanja alkoi siis selvästi Ei-kampanjaa myöhemmin. Tästäkin syystä kampanjalle piti saada uskottavat kasvot ja kampanjan vienti alueille ja paikalliselle tasolle piti organisoida hyvin nopeasti. Uskottavuuden varmistamiseksi kampanjan keulakuvaksi kutsuttiin valtiomiestason henkilöitä: Kalevi Sorsa, Ilkka Suominen, Paavo Nikula, Johannes Virolainen, Jorma Ollila, Per-Erik Lund. Uskottavuus saavutettiin, mutta ongelmaksi oli tulla se, että keulakuvat olivat jo aktiiviuransa lopettaneita ja miehiä.

Työn alueellista organisointia pidän varsin onnistuneena. Kun aloitin työn maaliskuun alussa, toukokuun loppuun mennessä kaikkiin vaalipiireihin oli perustettu alueelliset toimikunnat, jotka sitten loivat yli sadan paikallistoimikunnan verkoston elokuun puoliväliin mennessä.

Organisointi onnistui tukeutumalla olemassa oleviin järjestöihin, jotka olivat EU-jäsenyyden kannalla. Näitä olivat ennen muuta SDP:n, Kokoomuksen ja SAK:n piirit. Ehkä on syytä mainita, että itse aloitin työt SAK:ssa vuonna 2001.

Kampanjan strategia pohjautui yhteen ainoaan tavoitteeseen: Kansanäänestyksessä tulee saada kyllä-äänten enemmistö eli vähintään 50,1 prosenttia. Tavoitteen saavuttamiseksi piti määritellä kohderyhmät. Mielipidemittausten perusteella tiedossa oli, että Kokoomuksen kannattajat, korkeasti koulutetut ja parempituloiset olivat lähtökohtaisesti jäsenyyden kannattajia. Maanviljelijät, muu maaseudun väki sekä Keskustan ja Vasemmistoliiton kannattajat taas tiedettiin jäsenyyden vastaisiksi.

Suurin epävarmojen joukko olivat duunarit ja sosialidemokraattien kannattajat. Kampanjan pääkohderyhmäksi päätettiin ottaa tämä epävarmojen joukko. Kohderyhmäajattelu näkyi siinä, että ykköskeulakuvaksi nostettiin Kalevi Sorsa samoin siinä, että minut nimettiin kampanjapäälliköksi.

Kampanjan punaiseksi langaksi muotoutui samoin perustein Parempi vaihtoehto – Eurooppalainen Suomi. EU:ta ei suinkaan koetettu kuvata kaiken ratkaisevaksi onnelaksi vaan paremmaksi vaihtoehdoksi kuin ulosjääminen. Eurooppalaisen Suomen nimikin muutettiin kampanjan ajaksi tähän muotoon.

Julkilausutuiksi pääteemoiksi nousivat ruuan hinta ja työllisyys. Ruuan hinnan ottaminen pääteemaksi oli tietysti aika rohkeaa, mutta ruoka oikeasti halpeni jäsenyyden myötä. Myös työllisyys koheni jäsenyyden alkuvuosina.

Tosiasiassa kampanjan ääneen lausumattomaksi teemaksi nousi turvallisuus. Tämä teema lausuttiin julki vain yhdessä kampanjan televisiomainoksessa, jossa eläkeläisrouva sanoi suurin piirtein näin: ”Olen miettinyt mitä pitäisi äänestää ja lopulta tullut siihen johtopäätökseen, että parempi se on olla mukana kuin jäädä yksin”. Lähes jokainen suomalainen ajatteli mielessään lauseen jatkuvan seuraavasti: ”…jäädä yksin Venäjän kanssa”.

Kansanäänestys oli siis sunnuntaina 16.10. Vaikka gallupien mukaan olikin odotettavissa Kyllä-äänten enemmistö, oli suuri helpotus Vanhassa Satamassa pidetyissä valvojaisissa, kun lopputulos varmistui ja Kyllä-ääniä kertyi 56,9 prosenttia annetuista äänistä.

Suomi on vuoden vaihteessa ollut jäsenenä EU:ssa 20 vuotta. Oliko jäsenyys oikea? Asian arviointia haittaa se, että vain jäsenyydestä on kokemuksia. Oma näkemykseni on, että on parempi olla mukana. Kampanjan aikainen linja, että Euroopan unioni ei ole kaikki ongelmat ratkaiseva onnela, on osoittautunut oikeaksi. Mutta yhtä painokkaasti voi sanoa, että ulosjäänti olisi ollut huonompi vaihtoehto. Eurooppalainen Suomi oli siis parempi vaihtoehto.

Matti Tukiainen
SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (40 kommenttia)

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Vilkkaana kävi keskustelu ennen äänestystä. Pohjois-Karjalassa EI äänet voittivat numeroin 52-48. Paneelikeskusteluja/yleisötilaisuuksia asian tiimioilta järjestettiin kymmeniä. Kylläpä "tuvat" olivat täynnä kun mm. Lasse Lehtinen ja Esko Antola olivat johtamassa seminaareja.

On tietysti aiheellista muistaa, että 25 vuotta on Berliinin muurin murtumisesta. Sillä on suuri yhteys ja myös vaikutus siihen,mikä Eurooppa ja EU on tänään.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Yhdentymiskehitys on lisännyt vakautta ja vapautta Euroopassa. Siksi ajelin EU-lippu puskurissani jo keväällä 1991.

EU ei ollut onnela, edes viiniä ei saatu suurista odotuksista huolimatta maitokauppoihin. Toivoin EU:n tuovan edes jonkinasteisen puhdistuksen YYA-ajan virkamiehistä, mutta turhaan. Suomi ei suuntautunut Baltian maiden tavoin länteen eikä liittynyt Natoon silloin, kun siihen oli vielä mahdollisuus. Nyt ollaan taas samojen peruskysymysten äärellä kuin EU:hun liityttäessä.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Seuratkaa EU-vakautta suorana:

http://www.euroinvestor.com/markets/stocks/europe/...

EDIT: Täälät näkyy koko EU-alue, joka onkin ollut mielettömän stabiili viime aikoina.

http://www.euroinvestor.com/markets/stocks/europe

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

SAK:n roolia EU:ssa ja EMU:ssa voi vain ihmetellä, muuta syytä vaikea löytää kuin hyväpalkkaiset suojatyöpaikat johtohenkilöille. Ideologista positiivista näkemystä ei 20 vuoden jälkeen voi olla edes hidassytytyksisellä demarilla.

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

EU merkitsi kuitenkin ison askeleen ottamista kohti länttä. Kirjoittaja on varmasti oikeassa siinä, että merkittävä syy kyllä-äänien voittoon oli turvallisuushakuisuus. Tuoreessa muistissa oli vielä maan masentava ja alistettu asema Neuvostoliiton etupiirissä sen hiljaa mädättäessä maatamme. Myös 90-luvun laman traumaattiset kokemukset vahvan markan politiikan ajaessa maan ennen näkemättömän syvään ahdinkoon.

Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että ulosjääminen olisi ollut varmasti huonompi vaihtoehto.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Negatiivistä keskustelua ei sallittu.
Katalasti vietiin ja väkistis, minä oon ainakin erittäin vihainen niille jotka minut raahas mukanaan.

Tarja Parkkila

Mitä eroa on Venäjän toimilla ja EU:n toimilla ?

Jos joku miljardööri Venäjällä ei ole Putinin kanssa samaa mieltä, hänestä tulee rikollinen, hän joutuu vankilaan ja omaisuus takavarikoidaan valtiolle. Ja kaikki maailma uskoo, että miljardööri oli rikollinen.

Kun Putin ei ole samaa mieltä Euroopan kanssa, Eurooppa jäädyttää venäläisten miljardöörien varat (-Putin) ja rajoittaa heidän liikkumistaan. ( vapaudenriisto) Ja kaikki maailma uskoo, että venäläiset miljardöörit ovat rikollisia.

Entä eurooppalaiset ja amerikkalaiset miljardöörit/oligarit ja heidän vallankäyttönsä ja rikollinen toimintansa ?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

EU on neljäs valtakunta. Se mikä jäi Hitlerliltä tekemättä asein, se toteutetaan EU:n avulla.

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

Euroopan alueen yhteistyöstä — joka alkoi jo ottomaanien uhatessa 1400-luvulla — kertoo ajatuksia herättävästi Timo Miettinen Helsingin Yliopiston Eurooppa-tutkimuksen verkostosta Ylen ykkösen Brysselin kone -ohjelmassa (15.10.-14). Kiihkottomasti ja monesta näkökulmasta.

http://areena.yle.fi/radio/2364368

Käyttäjän eskovirri kuva
Esko Virri

Edelleen sitä mieltä että Unioniin liittyminen overall oli ihan hyvä joskin ei ongelmaton ratkaisu, mutta EMU oli kallis virhe josta ei edes kysytty eduskunnalta ja siitä voimme syyttää pääosin demareita ja tarkemmin Paavo Lipposta.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Metkaa että yli 20 vuotta jatkunutta KRIISIÄ pidetään oikeana ratkaisuna.Ainoa mikä olikin varmaa eun kyllä äänestyksen jälkeen,onkin toteutunut Suomen alasajo.Kokoomus ja SDP ovatkin sitä toteuttaneet mallikkaasti viimeiset vuodet.
Totta maar yhteinen valuutta ja yhteiset velat,sosialismia parhaimillaan.Kommuunissa yhteiseloa kulttuureista piittaamatta.Tasa-arvoa,sillä lailla.

Se miten euta mainostettiin,harhaanjohtavasti ja väärin mielikuvin,olisikin ollut kuluttaja asiamiehen jne.asia tutkia onko mainostaminen ollut lainmukaista ,eli totuudellista.

Jos kannattaa jatkuvaa epävarmuutta,eriarvoistumista,lasten kauppatavarana olemista,köyhyyden kasvattamista,oikeuden ja lain katoamista,ihmisarvon polkemista,TYÖPAIKKOJEN KADOTTAMISTA,PALKKOJEN ALENTAMISTA,TYÖNTEKIJÖIDEN OIKEUKSIEN POISTAMISTA jne.jne.voikin kannattaa EUta ja politiikkaa jota nyt suomessa on harjoitettu.Pelottelun ja uhkailun politiikkaa.

Kalevi Wahrman

Täältä lukemista luokkapetturille:

KANSAN ÄÄNI luettavissa

http://www.kansanaani.net

Israelin veriappelsiinit boikottiin

Kansan Ääni 4/2014 tarjoaa lukijoilleen tuhdin paketin aineistoa meiltä ja muualta. Tuoreimmassa numerossa juttua muun muassa hallituksen epäonnistuneesta budjettiriihestä, poliittisen eliitin vaarallisesta Nato-leikistä, Israel-Palestiina -konfliktista, Ukrainan kriisistä ja tieteestä.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Valitettavasti harmonisointi ei ole mennyt niin kattavaksi kuin silloin aikanaan toivoin.
Täällä on vieläkin jätetty omalle suomalaiselle virkamieskunnalle liikaa mahdollisuuksia säätää ja rajoittaa hallintoalamaisten ja yritysten elämää ja toimintaa. Viimeaikainen kohu Valviran/Avi:n hirmuvallasta on siitä vain jäävuoren huippu.

Iiro Koppinen

Vain lentoemännät ovat olleet kypsiä ymmärtämään että isänmaa tarvitsee sisäisen devalvaation (-7%)

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

On varmaan hienoa päästä asemaan, jossa lähes rajattomalla budjetilla voi markkinoida kaveripiirissä omaksuttua agendaa mistään realiteeteista piittaamatta. EU-jäsenyyden puolesta propagoiminenhan oli budjetiltaan maailman kallein markkinointioperaatio, eikä Suomessa jääty ainakaan muista maista jälkeen.

SAKn asema onkin ollut kiistatta vahva ja EK on ainakin yrittäjänäkökulmasta hävinnyt kaikki tulosopimusneuvottelut. Suurille yrityksille haitat eivät ole olleet niin suuria, koska ne ovat pystyneet kasvattamaan tuottavuuttaan automaation, ulkoistamisten ja tuotannon ulosliputuksen avulla.

Joustot ja riskit on ulkoistettu PK-sektorille, jolla ei ole vastaavia resursseja korvata ihmistyötä ja siten kilpailla edes luomanne talousmonsterin sisällä, saati sen ulkopuolella. Syynä ovat lähinnä 5 % jatkuvaa inflaatiota vaativan eläkeponzijärjestelmänne ja kilpailun kuormittaman sosiaaliturvan ylettömiksi paisuvat kustannukset. Peruspalkat eivät sinänsä ole ongelma.

Olemme nyt nopeasti siirtymässä vaiheeseen, missä suuri osa suomalaisista ei kykene enää elämään, saati yrittämään kuoliaaksi verotetussa ja kartellisoituneessa ympäristössämme, joten ainoa, mitä enää voi tehdä, on pakata laukkunsa ja lähteä.

Hankkeenne positiivinen vaikutus nimittäin on, että EU-jäseninä on nyt sellaisia valtioita, joissa työmiehen päiväpalkka on 20 euroa ja omakotitalon saa alle 20 000 eurolla. Sellaisen valtion alueella toiminnasta saa nopeasti kannattavaa, vaikka kaikki infra ei olisikaan aivan optimaalista, kuten ei meilläkään enää toteutettujen säästöjen jälkeen ole.

Oma lojaliteettini tätä maata kohtaan on loppunut aikoja sitten. Sen kansalaisia ajatellen olen luvannut olla mukana kevään eduskuntavaaleihin saakka, jos edes jotakin tulevaisuuden toivoa pilkahtaisi. En kuitenkaan ole laskenut sen varaan mitään.

Uskon, että lukemattomat yrittäjät perheineen vetävät samat johtopäätökset ja poistuvat ihan itsesuojeluvaistonsa sanelemana terveemmille talousalueille, joista käsin he valitettavasti vievät loputkin suomalaiset työpaikat. Mukanaan he vievät parhaat asiantuntijat ja taitavimmat tekijät. Samalla murenevat nekin vähät edellytykset sosiaalisten rakenteiden ylläpitämiseen, joita nyt on velkavetoisella viivytystaistelulla varjeltu hallituksesta toiseen.

Olette nyt saaneet syödä ja juoda hyvin pari vuosikymmentä kapitalismin kaviaaria muiden tekemän työn kustannuksella, mutta tulette häviämään markkinataloudelle koko edellisen vuosisadan saavutuksenne 0-100.

Kun olette vieneet ihmisiltä vaikutusmahdollisuudet omaan toimeentuloon, he oppivat jossain vaiheessa hankkimaan sen takaisin kaikin käytettävissä olevin keinoin. Monet ovat jo oppineet tekemään urakkaa täällä ja viettämään loput vuodesta laadukasta luppoaikaa elinkustannuksiltaan kilpailukykyisemmissä ympäristöissä.

Suomen hyvinvoinnista on jäljellä pelkät kuoret ja rakentamaamme yhteiskuntaa puretaan pala kerrallaan. On toki rohkeata julkisesti tunnustaa olleensa yksi pääarkkitehdeista, vaikkakin palkkarenkinä.

Duunarit saattavat ihmetellä, mitä he ovat saamassa jäsen- ja eläkemaksujensa vastineeksi. Ilmeisesti demarijohdon lämmintä ja karttuisaa kättä. Omalta osaltani en tule sitä kättä enää kartutamaan kolikkoakaan.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Parempi vaihtoehto kyllä, ja kiitos siitä asiaan vaikuttaneille.

"Alati tiivistyvä poliittinen unioni Euroopan kansojen kesken" (Maastrichtin sopimus 1991) meni kuitenkin aika pahasti pieleen, tai v***.

Yhteisvaluutta euron olisi saanut jättää kokonaan väliin. Se nyt oli kuitenkin hinta siitä, että Ranska salli Saksan yhdistyä - ja nyt sitten Saksaa solvataan.

Valuutoista riippamattakin valtiot ja kansakunnat eivät ole 20 vuodessa lähentyneet toisiaan siten kuin oli toivottu. Oikeudellinen ja poliittinen ajattelu on aivan erilaista. Suomessa hallinto ja asiantuntijakulttuuri valitsevat EU:sta ja eurooppalaisesta kontekstista itselleen sopivat kohdat ja oikeuttavat niillä omia, usein täysin yleiseurooppalaisyen käytäntöjen vastaisia hankkeitaan. Elinkeinoelämä toteuttaa kirjaimellista yhden koulukunnan kirjakapitalismia, vaikka muualla Euroopassa ei toimita näin. Tämän takia menee huonosti, mutta ei se ole EU-jäsenyyden vika.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Valuutoista riippamattakin valtiot ja kansakunnat eivät ole 20 vuodessa lähentyneet toisiaan siten kuin oli toivottu."

Voitaisiinko tästä päätellä että koko EU oli virheliike koska tämä liittovaltiokehitys salattiin eu-kansalaisilta?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Hyvä asia, että Kyllä-äänten voitettua liittyminen tapahtui ja vankkumaton kansansuosio on jatkunut. Viimeinen HS-gallup oli melko murskaavasti Kyllä-äänten kannalla. Jatketaan hyvää kehitystä.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Viimeinen HS-gallup oli melko murskaavasti Kyllä-äänten kannalla."

HS-galluppien tavoitteellinen kysymyksenasettelu ja tulkinta kyllä tunnetaan, siksi EU:sta pitäisi tehdä uusi kansanäänestys, varsinkin koska on hyvin tiedossa että meille on annettu virheellistä tietoa aiemmassa kansanäänestyksessä. Yhteisvaluutastahan ei kansalaisilta ole mitään kysyttykään eikä senparemmin liittovaltiosta.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Vaikeaa on kuvitella elämää ilman EU:ta. On muuten hyvä syy kipaista hakemassa pullo kuohua ja nostaa malja seisaltaan käsin...ja tietysti näin amatöörimuusikkona laulaa Maamme laulu.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Kipaisehhan Seppo kuohuvaa. Jos näet siihen syytä. :)

Itse äänestin täällä Pohjois-Karjalassa "EI", vaikkei silloin vielä eurosta kerrottu mitään.

Sitä suuremmanlla syyllä äänestäisin nytkin "EI" - jos sitä meiltä kysyttäisiin.

Olen elänyt suuremman osan elämästäni EU: n ulkopuolella, eikä minusta ole vaikeaa kuvitella jatkavani sitä tulevaisuudessakin.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Kyllä meidät Reino haudataan EU-Suomen multiin. Jälkikasvu katselee ihmeissään kun sattuu kysymään, millaista luulisitte olevan ilman EU-kehikkoa. Mutta toki paljon kehittämistä on ja siinä on luottaminen eurooppalaisiin nuoriin. Kippis!

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

No se nyt on siinnä vaiheessa sama, ollaanko EU: ssa vai ei. KUn vaan eivät keksi direktiiviä, että koiranputkissa on oltava 10 cm läpimittaiset juuret. Hankala pureksia.

KIPPIS! :)

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Vaikeaa ymmärtää heitä, jotka valittavat, ettei ollut tietoa mistä äänestettiin. Tietoa tulvi ovista ja ikkunoista, televisioiissa oli keskusteluohjelmia pilvin pimein. Oli omaa laiskuutta mikäli ei halunnut ottaa asioista selvää. Tänään huomenta Suomessa oli kaksi sen ajan kepulaista keskeistä vaikuttajaa, Väyrynen ja Aho. Väyrynen loi mielikuvia, kuten "Ruotsissa ei tiedetty Suomen kansanäänestyksen olevan neuvoa-antava, tai, että Ruotsi ei olisi liittynyt EU:n ilman Suomea, voiko suurempaa huuhaata olla. Aho taas kertoi, miksi liittyminen sillä hetkellä oli järkevää. Jokainen voi katsoa nämä puheenvuorot MTV 3-katsomossa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Vaikeaa ymmärtää heitä, jotka valittavat, ettei ollut tietoa mistä äänestettiin."

Aivan todistetusti ei kerrottu että että oma valuutta ja itsenäisyys lähtee, voit kysyä vaikka siltä kiinalaiselta pojaltasi.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Makkonen, poikani ja miniäni ovat oikeita "perussuomalaisia" Varsinais-suomalaisia vaikka kiinassa asuvatkin, mutta onko Soini Suomalainen, vai ehkä sittenkin Vatikaanilainen? Makkonen jos sinä elät jossain muussa maassa kuin itsenäisessä Suomessa elät eri maassa kuin minä, minä kun satun elämään itsenäisessä Suomessa, itsenäisemmässä kuin ennen EU:n liittoitumassa Suomessa.

Käyttäjän SauliAittola kuva
Sauli Aittola

Äänestin EU:n liittymistä vastaan epävarmana ja epäluuloisena. Historiassa kaikki unionit ja isot valtakunnat ovat hajonneet ennenpitkää, niin kävi Neuvostoliitollekin. Terveet kansat ja niiden perheet ja yksilöt eivät tarvitse tälläiseksi kehittynyttä unionia. Vielä pahempi oli euroon liittyminen ja suhmurointi ja salailu joka oli aloitettu jo EU-neuvotteluissa.

Toisaalta kun "kansa" päätti liittyä niin silloin politiikkojen olisi jämäkästi pitänyt olla ja puolustaa valittua suuntaa ja kansalle luvattuja etuja, mutta näin ei käynyt. Nettosaajasta olemme joutuneet maksumieheksi. Byrokratia kukoistaa ja jäykistää, joka oli yksi minun perusteistani äänestää vastaan.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Samoin.
EU ei ole lähellekkään sitä, mitä meille kerrottiin.

Ja tämä "valuuttapetos" oli törkeintä.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Kansan etujen puolustamisen sijaan poliitikot ovat keskittyneet puolustamaan lähinnä omia etujaan ja oikeuttaan asettaa ylimääräisiä kieltoja ja rajoituksia. Puolustaneet oikeuttaan venkoilla EU:n perusperiaatteita vastaan.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Olen toivonut, etteivät EU-byrokratia ja tiukasti keskusjohdettu sääntely eikä epäonnistunut yhteisvaluutta ja siitä juontuva ns. yhteisvastuu toisetn veloista pilaisi ja rämettäisi Euroopan kansojen sopua, yhteiseloa, taloudenpitoa ja demokratiaa.

Toive on ollut turha: valitettavasti EU on kehittynyt niin, että yhteisö on pilannut ne parhaimmat eurooppalaiset sivistykselliset, kulttuuriset ja taloudelliset puolet ja tästä ns. arvoyhteisöstä on tullut riitaisuuden ja poliittisen pelaamisen pesä, jossa suuret jäsenet edelleen tekevät mitä haluavat.

20 vuotta on riittävän pitkä aika Suomen näkökulmasta havaita, mihin nykymuotoisen EU:n tie vie, ja 12 vuotta EMU:a eli euroaluetta on paljastanut epäoptimaalisen valuutta-alueen pahimmat puolet, myös Suomen kannalta.

Eurooppalaista yhteisöä keveämmässä muodossa toki tarvitaan edelleen. Ellei sitä synny, EU-yhteisönä saattaa hajota ja jäljelle jäävät mahdollisesti ETA, ETYJ, OECD ja Euroopan neuvosto.
OECD: http://www.finlandunesco.org/public/default.aspx?n...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_neuvosto

Onhan siinä Euroopan talousalue, turvallisuusyhteistyöjärjestö, taloudellisen yhteistyön ja kehittymisen järjestö ja EN,joka pyrkii "edistämään jäsenmaidensa yhtenäisyyttä, suojelemaan ihmisoikeuksia ja moniarvoista demokratiaa, parantamaan elinolosuhteita sekä edistämään inhimillisiä arvoja."

(Lisäys klo 22.26_ EN:n tehtävä)

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"edistämään jäsenmaidensa yhtenäisyyttä"

Liittovaltio on käytännössä jo hävinnyt unelma ja nyt pitäisi vain päättää kuka viulut maksaa.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Matti Tukiainen, oliko se Paasikivi, joka sanoi, että Suomen kansan on varsin tyhmää valtiollisissa asioissa. Jos Paasikivi näin sanoi, oli kovin oikeassa.

Miten tavallinen Matti Meikäläinen voisi tietää asioista enemmän kuin tiedotusvälineet kertovat. Ja tietenkin vain suomalaiset tiedotusvälineet. Harva Matti Meikäläinen pystyy lukemaan ranskalaisia, venäläisiä, usalaisia ja englantilaisia ym. uutisvälineitä päivän mittaan ja muodostamaan niistä oman käsityksensä maailman tapahtumista.

Siksi meidän on jotenkin vaan luotettava suoalaiseen uutisvälitykseen.

Presidentti Koivisto uskoi kovasti liityttäessä Euroopan Unioniin, että samalla ratkeaa ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Hänellä oli vahva usko siihen, että EU antaisi saman turvallisuustakuun kuin Nato. Ei niin vaan ollut. Miksi olisikaan ollut kun lähes kaikki silloiset EU maat olivat jo Naton jäseniä. Menikö Koivisto jotenkin halpaan, ehkä meni?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Miten tavallinen Matti Meikäläinen voisi tietää asioista enemmän kuin tiedotusvälineet kertovat."

Ei sinun tarvitse tietää enempää kuin Suomen tiedotusvälineet kirjoittavat, uskot vain viisaampiesi perusteltuihin näkemyksiin, he ovat ottaneet selville totuuden, Suomen mediasta et talousjärkeä löydä. Mikäli median ja valtapoliitikkojemme talouskäsitys olisi oikea niin meillähän menisi hyvin.

Käyttäjän SauliAittola kuva
Sauli Aittola

Matti Meikäläisen tietotasoon tietysti vaikuttaa miten omat tiedotusvälineet siitä kertovat. Siihen on luotettava oman aivotoimintansa kautta suodattaen.

EU-äänestyksessä ei kuitenkaan olisi tarvinnut hallita kuin suuret linjat ja historian ja maantieteellisen sijainnin (etelä-pohjoinen, naapurivaltiot). Valtioitten välisen kaupankäynnin osalta oli järjestelmät olemassa ja kauppaa käytiin ennenkin.

Jos Koivisto uskoi EU:n ratkaisevan turvallisuusongelmat, niin se oli lyhyellä tähtäimellä oikein, mutta pidemmän päälle virhe. Samalla meni iso osa itsenäisyyttä ja oma hallinta talouspolitiikasta. Ympäristöpolitiikassa on EU:n aikana vain tyritty, pääosin vihreitten toimesta, tosin siinä olisi ehkä sama tilanne EU:n ulkopuolella ollessakin.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Petosta oli, vieläpä valtiopetosta...

http://jormajaakkola.fi/Valtiopetokset%20Suomessa

Mitä puhuikaan rivikansanedustaja Sauli Niinistö jo vuonna 1992?

http://jormajaakkola.fi/Niinist%C3%B6n%20puheita%2...

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Kokoomuslainen ihmisten aliarvioiminenko se siellä taustalla pistää Suomalaisia näin idiootteina pitämään?Toiveajattelua?
Kuule nykyään mummut ja lapsetkin lukevat uutisensa muualta kuin ylen,iltalehtien,iltasanomien ynm."seiskojen" propagantauutisoinneista.Nämä eliitin omistamat ja halussa olevat pakkosyöttökanavat eivät ole kuin naurun aiheita.Rivien välistä ja se mikä jätetään sanomatta onkin lähempänä totuutta.
Koivistoa on turha mainostaa eun kantaisänä yksinään.Kokoomus oli siellä jo keskustan kanssa sähläämässä kun suomea ajettiin eu kuntoon.Näille onkin auennut palkintovirkaa siellä täällä,oikein huipulla saakka.

Koiviston aikana velat myytiin Norjalaisille, vasemmiston ,joka kokoomukseen liittyi myöhemmin(sai paremman palkintoviran)siimeksen allekirjoituksella.1990 luvun tehty lama.Poliittisella ohjauksella pankit ennen muita,ihmiset ryöstettiin ja velkaorjuutettiin.
Niinistö valtiovarainministeri jne.jne.Siinä meriittiä jonka muistaa moni "orja ja heidän jälkeläisensä "vieläkin.Samaa sarjaa on tulossa,velkaorjia on yli 90 luvun,jo ilman velkakirjojen myyntiäkin.Taloja menee pakkomyyntiin,yrityksiä on mennyt nurin jne.jne.julkisuudessa ei tahdota hallitukseen uskoa horjuttaa,eikä EUn todellisuutta ja "saavutuksia" mainostaa,eli koko paletin mätää sisustaa.

Että saavutuksia on joka miehellä ja naisella.Poliitikon mielestä tilanne on taas täysin OK niin kauan kuin liian moni äänestäjä ei hermostu. Kun ääniä riittää, niin kaikki on hyvin. Ääniä taas riittää niin kauan potentiaaliset äänestäjät eivät joudu työttömiksi tai ala pelätä tulevaisuutta.Suomen konkurssi onkin pahemmassa jamassa kuin "lamassa"1990,ja poliitikkojen typeryys ja kyvyttömyys tajuta muuta kuin oma etunsa,poliittisten pisteiden keruu,viekin yhä syvemmälle suohon.
Kummasti on suut messingillä korvia myöten,poliitikoilla.Mikä niin naurattaa?Idiootit äänestäjät?Politikointi onkin mennyt edelle kaiken muun.Himasennustuksia ja ruotsalaista kreikan eurosta eropuheita ennustavia kokoomuksen kavereita kutsutaan kokoustamaan omaan kaveripiiriin.Vartiainenhan se siellä yhtenä sopassa "taloustietämyksineen",olenhan minä ollut oikein Ruotsissakin,nero julistaa.Kyllä varkulla otetaan mutkin mukaan,ku osaan ruotsiakin.Kerran.

Eläkkeiden leikkaus,eli kuviteltu ihmisten jaksaminen raskaissa töissä pidempään,ELI KUOLEMA ENNEN ELÄKETTÄ.Terveydenhoidon alasajo,1990 luvulta asti huononnettu,nyt vakuutukset olla pitää ja rahaa,muuten ei hoitoa heru.SOTE veronmaksajien rahoittama vuosikausien vaaliteema,joka huonontaa edelleen tavallisen ihmisen hoitoa ja oikeuksia terveydenhoitoon.Sallittu eutanasia siis ilman äänestystä sen sallimisesta.Hammaslääkäri johon ei vuosikausiin ole päässyt jne.jne.Naisten syövät lisääntyneet kun ei varaa gynegologille,esimerkkejä on loputtomasti.

Suomi ei paina mitään kun voittoa taotaan sieltä mistä saadaan.Täältä lähdetään pois ja hallituksen toimet tappavat lopunkin mitä jää.Lisää vaan leikkausta ja verotusta.Hei me tienataan tällä miesten tyyliin..

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Ilona Oksanen, klikkaatko tämän (lähde Iltalehti 28.1.2013):

Niinistön tunnustus CNN:llä:
"Laman uhreja kohdeltiin epäreilusti"

http://www.promerit.net/2013/01/18998/

Luehan myös ministeri Suvi-Anne Siimeksen erityisavustajien sihteerin Lea Suomisen sähköpostin teksti ja OTE kauppakirjasta 31.3.2000.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Ilona Oksanen kirjoitti:

"Suomen konkurssi onkin pahemmassa jamassa kuin "lamassa"1990."

Olen samaa mieltä. Olen jo vuosia sitten lähettänyt sähköpostia Valtiovarainministeriöön. Eivät kuuntele vai evätkö välitä.

Tämän päivän velalliset voisivat mennä pankkiin ja pyytää velkakirjat nähtäväkseen. Nimittäin voi olla niin, että ne on kiikutettu Suomen rajojen ulkopuolelle velkojen vakuudeksi.

Jo ETA-sopimuksen mukaan pääomien liikkeet vapautettiin niin, että velkakirjoista ja saamistodisteista tuli kansainvälistä kauppatavaraa. Velkakirjahan on vain pankin ja lainaaottaneen välinen sopimus, jota ei saa luovuttaa kolmannelle osapuolelle ilman velallisen suostumusta.

Itsenäisyyspuolueen puheenjohtaja Antti Pesonen ja EU:ta vastustanut Paavo Väyrynen ovat sitä mieltä, että ETA-jäsenyys olisi Suomelle hyvä EU-jäsenyyden sijasta.

Olen toista mieltä.
ETA-jäsenyyskin on petoksella tehty, kiitos ulkopolitiikasta määränneen presidentti Mauno Koiviston ovelan suunnitelman.

Sauli Niinistö ja Sulo Aittoniemi käyttivät lokakuussa 1992 eduskunnassa puheenvuoroja, joista ilmenee, että vain 2 % kansanedustajista tiesi riittävästi ETA-sopimuksen sisällöstä.
ETA-laki olikin ensimmäinen laki, jonka eduskunta hyväksyi tietämättä lain sisältöä.

Niinistö sanoi myös, että ETA-sopimus on superlaki. Suora sitaatti eduskunnan pöytäkirjasta:

“Tämä Eta-sopimus on superlaki, joka väistämättä ulottaa vaikutuksensa myöskin suomalaisiin perustuslakeihin ja erityisesti suomalaisten perusoikeuksiin. Nimittäin Eta-säännökset – liki kaikentasoiset, mm. pöytäkirjan liitteet – saavat tässä lakipaketissa olevan voimaanpanolain perusteella hyvin korostetun aseman. Jokainen suomalainen, joka soveltaa suomalaista lakia, siis viranomainen, joka tehtävästä riippumatta soveltaa suomalaista lakia, on nimittäin velvollinen olemaan soveltamatta sitä, jos se on ristiriidassa jonkun asteisen Eta-sopimukseen sisältyvän säännöksen kanssa, mm. pöytäkirjan liitteiden kanssa.”

ETA-sopimuksen liitteistä löysin syyn pankkien laittomaan pelastamiseen.
Eipä ihme, että Arsenal myi velkakirjat pilkkahinnalla norjalaiselle Aktiv Hansalle.

Tiesikö Niinistö lokakuussa 1992 ETA-sopimuksen liitteiden ydinasian, Suomea koskevan mukautusmääräyksen, jonka kauan etsittyäni löysin?
Tuskin Niinistökään tiesi...

Kysymykseni kuuluu, miksi Sauli Niinistö vaiennettiin?
Lahjottiinko Niinistö? Uhattiinko? Kiristettiinkö?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Kysymykseni kuuluu, miksi Sauli Niinistö vaiennettiin?
Lahjottiinko Niinistö? Uhattiinko? Kiristettiinkö?"

Tuota olen itsekin miettinyt, niin järjettömältä sopimukset Suomen kannalta vaikuttavat.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Ilona Oksanen!

Oletkohan ymmärtänyt sanomani väärin?
Jäikö jotakin lukematta?

Minä kuulun Kokoomuksen toisinajattelijoihin.

Luehan Niinistön eduskuntapuheet loppuun, niin löydät Koiviston käskytyksen Maastricht-aiheiden läpiviemisestä pääministeri Esko Aholle jo joulukuussa 1991.

Ilmeisesti Koivisto oli antanut samanlaiset "ohjeet" pääministeri Harri Holkerille ja ulkomaankauppaministeri Pertti Salolaiselle ETA-neuvotteluja varten.

Eduskunnan pöytäkirjasta käy ilmi, että Koiviston ohjeet Holkerin hallitukselle olivat salaisia. Kukaan kansanedustajista ei lähtenyt kiistämään.

Mitä tulee tähän tekstiin "Koivistoa on turha mainostaa eun kantaisänä yksinään", pitää muistaa, että presidentti Koivisto määräsi alkuperäisen Hallitusmuodon 33 §:n mukaan Suomen ETA-, EY-, ja EU-yhdentymisestä, koska ne olivat ulkopolitiikkaa.

Toimituksen poiminnat